" Wy jeste軼ie sol dla ziemi" (Mt 5,13). Tymi s這wami Chrystus chcia da odczu swoim uczniom nie tylko to, 瞠 maj niejako nadawa 鈍iatu smak czy chroni go przed zepsuciem, jak czyni to s鏊. Pan Jezus chcia przez to tak瞠 powiedzie, 瞠 chrze軼ijanie s niezwykle cenni w oczach Boga. S鏊 by豉 bowiem bardzo droga, niekiedy nawet przekracza豉 warto嗆 z這ta. I tak by這 przez wieki. Kiedy wi璚 polski ksi捫 krakowsko-sandomierski Boles豉w poprosi o r瘯 w璕ierskiej kr鏊ewny Kingi, ta zwr鏂i豉 si do swego ojca, aby w wianie nie dawano jej z這ta i kosztowno軼i, gdy nios za sob pot i 透y ludzkie. Nie chcia豉 te roju s逝瘺y, bo ta jest znamieniem pychy. 砰czy豉 sobie tylko jednego skarbu - soli, kt鏎 chcia豉 da swej przysz貫j ojczy幡ie. Kr鏊 W璕ier podarowa jej wi璚 najbogatsz kopalni Siedmiogrodu w Marmarosz. Kinga bior帷 j w posiadanie, wrzuci豉 do szybu sw鎩 zar璚zynowy pier軼ie, za w drodze do kraju swego m篹a zabra豉 ze sob do鈍iadczonych g鏎nik闚 w璕ierskich. W Polsce kaza豉 im szuka soli. Gdy j wreszcie znale幢i, jak pisze Ksi康z Piotr Skarga, "w pierwszym ba逕anie [czyli bryle soli], kt鏎y wykopano, pier軼ie si on jej znalaz, kt鏎y ujrzawszy Kunegunda i poznawszy, dzi瘯owa豉 Panu Bogu, kt鏎y dziwy czyni tym, kt鏎zy Go mi逝j". Tyle legenda, kt鏎a znana jest na W璕rzech i w Polsce, kt鏎 te do dzisiaj powtarzaj w Bochni i Wieliczce, gdzie znajduje si polska s鏊, bo b這gos豉wiona Kinga jest patronk g鏎nictwa soli. Dlatego pod koniec minionego stulecia w wielickiej kopalni na g喚boko軼i 101 metr闚 wykuto na jej cze嗆 najwi瘯sz na 鈍iecie podziemn kaplic, ca陰 z soli, kt鏎a mo瞠 pomie軼i a 500 os鏏.
        Kinga jednak da豉 narodowi polskiemu du穎 wi璚ej ni s鏊. Ta najbardziej niezwyk豉 niewiasta swej epoki da豉 swoje matczyne serce.

安i皻a po鈔鏚 鈍i皻ych

        Kinga, zwana te Kunegund, 篡豉 w XIII w., kt鏎y jest nazywany wiekiem 鈍i皻ych. "安i璚i 篡j 鈍i皻ymi i pragn 鈍i皻o軼i" - powiedzia w Starym S帷zu podczas obchod闚 tysi帷lecia Chrztu Polski (24 lipca 1966 r.) 闚czesny Arcybiskup Metropolita krakowski, Karol Wojty豉. Wypowiedzia je w odniesieniu do 鈍. Kingi w豉郾ie, kt鏎 16 czerwca 1999 roku - jako nast瘼ca 鈍i皻ego Piotra wpisa w poczet 鈍i皻ych.
        Kinga przysz豉 na 鈍iat 5 marca 1234 r. w Ostrzyhomiu, jako trzecia c鏎ka kr鏊a Beli IV i Marii, c鏎ki cesarza greckiego Teodora I. Jej rodzina da豉 Ko軼io這wi ca造 poczet 鈍i皻ych: 鈍i皻ego Stefana i jego syna, kr鏊ewicza Emeryka, 鈍i皻ego W豉dys豉wa i 鈍i皻 El瘺iet; oraz b這gos豉wione: Ma貪orzat, Jolant i Konstancj - trzy siostry 鈍. Kingi.
        Sytuacja polityczna w 闚czesnej Europie wp造n窸a na to, 瞠 Bela IV zgodzi si, aby jego pi璚ioletnia c鏎ka zosta豉 zar璚zona Boles豉wowi, synowi Leszka Bia貫go i Grzymis豉wy, a wnukowi Kazimierza Sprawiedliwego. W taki wi璚 spos鏏 w璕ierska kr鏊ewna przyby豉 do Polski i w Wojniczu spotka豉 si z kandydatem na swego m篹a. 奸ub m鏬 nast徙i jednak dopiero po 1246 r., kiedy to Kinga uko鎍zy豉 12 rok 篡cia. Zamieszka豉 w Sandomierzu, gdzie razem z Boles豉wem przygotowywa豉 si do zada, kt鏎e mia豉 w przysz這軼i podj望. Szczeg鏊ny wp造w na 篡cie Kingi i Boles豉wa wywar造 Grzymis豉wa i jej c鏎ka Salomea. "Warunki, w鈔鏚 kt鏎ych up造wa這 篡cie tych dw鏂h zbli穎nych do siebie usposobieniem niewiast, by造 dla nich tward szko陰, a splendor monarszy przyni鏀 jednej i drugiej wi璚ej upokorze, udr瘯i i rozczarowa, ani瞠li szcz窷cia i chwa造. Zazna造 篡cia w wilgotnych wi瞛ieniach, cierpia造 wiele podczas wojen, prze篡wa造 dni i tygodnie ucieczki przed nieprzyjacielem, 篡造 pod ci庵陰 groz czyhaj帷ej na nie 鄉ierci, a wreszcie prze篡造 tragiczn 鄉ier swych jeszcze m這dych m篹闚. Niezwyk造 hart ducha i g喚boka religijno嗆 pozwoli造 im przetrwa zwyci瘰ko wszystkie 篡ciowe przeciwno軼i. Co wi璚ej, zdaje si nie ulega w徠pliwo軼i, 瞠 ka盥y nowy bolesny cios odrywa je coraz bardziej od spraw ziemskich, a wszystkie ich my郵i uczucia i pragnienia zwraca ku Bogu" (J. R. Bar, B這gos豉wiona Kinga).
        W 1241 r. ziemie polskie najechali Tatarzy. Ksi捫璚a rodzina uciek豉 przed nimi przez Krak闚 na W璕ry, a potem schroni豉 si na Morawach. Po wycofaniu si tatarskiej nawa造 panowie ma這polscy postanowili odszuka ksi璚ia Boles豉wa i jego wprowadzi na tron krakowski, czemu zbrojnie sprzeciwi si Konrad Mazowiecki. W tych trudnych chwilach, kiedy kraj by spalony i wyludniony, a ksi捫璚y skarbiec 鈍ieci pustkami, Boles豉wowi przysz豉 z pomoc Kinga, udzielaj帷 pieni璠zy ze swego posagu.

Franciszka雟ka ksi篹na

        Na ksi捫璚ym dworze panowa豉 atmosfera i軼ie franciszka雟ka, a sama Kinga na pewno bardzo prze篡豉, gdy tak kochana przez ni Salomea za這篡豉 w Zawicho軼ie pierwszy w Polsce klasztor klarysek i sama do niego wst徙i豉. Ta rodzinna atmosfera pe軟a duchowo軼i 鈍i皻ego Franciszka wp造wa豉 na dusz m這dej Kingi, w kt鏎ej coraz bardziej wzrasta豉 ch耩 jak najmocniejszego zjednoczenia si z Chrystusem na wz鏎 Biedaczyny z Asy簑. Dlatego kilka razy dziennie modli豉 si w swej kaplicy, rano s逝cha豉 w ko軼iele Mszy, odprawia豉 nocne czuwania, wspiera豉 n璠zarzy i chorych, kt鏎ych odwiedza豉 w domach i szpitalach. Sama nieraz opatrywa豉 rany chorych, gdy mia豉 w pami璚i napomnienie 鈍i皻ego Franciszka: "b這gos豉wiony s逝ga, kt鏎y tak kocha豚y swego brata chorego, kt鏎y nie mo瞠 mu odda przys逝gi, jak kocha zdrowego, kt鏎y mo瞠 mu pom鏂".
        yj帷 w atmosferze "franciszka雟kiej wiosny" Kinga zapragn窸a z這篡 Bogu ofiar ze swego dziewictwa. Na pewno wzorem dla niej by豉 鈍i皻a Klara oraz b這gos豉wiona Salomea, z kt鏎 rozwa瘸豉 t spraw i w kt鏎ej znajdowa豉 duchowe wsparcie. W 1246 r., podczas uroczysto軼i weselnych nak這ni豉 swego m篹a, aby na okres jednego roku wraz z ni 郵ubowa bezwzgl璠n czysto嗆. Boles豉w zgodzi si r闚nie, aby w czysto軼i prze篡li drugi rok swego ma鹵e雟twa, kiedy to mieszkali na zamku w Nowym Korczynie. Po kilku latach takiego 篡cia Boles豉w z這篡 郵ub dozgonnej czysto軼i w katedrze wawelskiej na r璚e biskupa Prandoty, a Kinga w ko軼iele franciszkan闚, gdzie te wst徙i豉 do Trzeciego Zakonu 安i皻ego Franciszka. Z這穎ny przez Boles豉wa 郵ub sta si przyczyn tego, 瞠 wsp馧cze郾i nadali mu przydomek "Wstydliwy".

Matka ludu

        Kinga nie posiadaj帷 dzieci sta豉 si matk swego ludu. Troszczy豉 si o dobro poddanych, by豉 wra磧iwa na najmniejsz krzywd, osobi軼ie anga穎wa豉 si w sprawy s康owe, aby broni sierot, wd闚 i ubogich. Stara豉 si nie dopu軼i do zdzierstwa i bezlitosnego 軼i庵ania podatk闚. Szczeg鏊n trosk otacza豉 ubogie kobiety, kt鏎e oczekiwa造 potomstwa.
        Troszczy豉 si r闚nie o rozw鎩 gospodarczy swych ziem, o czym te 鈍iadczy legenda o pier軼ieniu w pierwszej grudzie polskiej soli. 砰wo stara豉 si o kanonizacj krakowskiego biskupa Stanis豉wa, m璚zennika - to w豉郾ie Kinga ze swych funduszy pokry豉 koszty procesu kanonizacyjnego. Jako dobra matka zabiega豉 r闚nie o podniesienie poziomu duchowego i moralnego swych przybranych dzieci. Dlatego fundowa豉 wiele ko軼io堯w, z kt鏎ych najs豉wniejszy jest staros康ecki klasztor klarysek. Jak sama m闚i豉: "uczynki mi這sierdzia s w chwili zgonu jedynym wyrokiem, kt鏎y dusz zmar貫go poprzez s康 Bo篡 wprowadza w podwoje nieustaj帷ego nigdy szcz窷cia" (J. R. Bar, B這gos豉wiona Kinga ).

Klaryska

        W mi璠zyczasie kr庵 os鏏 bliskich sercu Kingi coraz bardziej si pomniejsza. Po nagrod do Pana odesz豉 te軼iowa Grzymis豉wa, po niej oddany ksi捫璚ej parze krakowski biskup Prandota, szwagierka Salomea, a w ko鎍u - 10 grudnia 1279 r. - jej m捫 Boles豉w Wstydliwy. Na jego pogrzebie Kinga i jej 鈍ie穎 owdowia豉 siostra Jolanta mia造 by ubrane w welony uszyte z prze軼ierad豉, na kt鏎ym zmar ksi捫. By to znak rozstania si ze sprawami tego 鈍iata. "W Krakowie zatem 瞠gnano r闚nocze郾ie Boles豉wa Wstydliwego i King. Uczucie wdzi璚zno軼i dla tej pary ksi捫璚ej przeplata這 si z g喚bokim 瘸lem wywo豉nym takim rozstaniem" (J. R. Bar, B這gos豉wiona Kinga).
        Kinga obdarowa豉 reszt swych kosztowno軼i ubogich i wyjecha豉 do Starego S帷za, gdzie po dziesi璚iu latach z這篡豉 profesj zakonn, z ksi篹nej staj帷 si "pokorn s逝瞠bnic Chrystusa pod habitem 鈍i皻ego Franciszka".
        B鏬, kogo mi逝je, tego do鈍iadcza, jak ojciec syna, kt鏎ego lubi (por. Prz 3,12). St康 ostatnie lata 篡cia Kingi by造 pe軟e cierpie. W 1287 r. kolejny raz Polsk najechali Tatarzy. Kiedy ksi篹na wraz z siostrami ucieka豉 ze Starego S帷za, wed逝g legendy mia豉 rzuca za siebie r騜ne przedmioty, aby powstrzyma pogo Tatar闚. Przedmioty te cudownie ros造 i przemienia造 si: z jej wst捫ki mia wtedy pop造n望 Dunajec, a z grzebienia wyros造 Pieniny - g鏎y, w kt鏎ych Kinga oraz klaryski znalaz造 schronienie.
        W klasztorze poci庵a豉 inne siostry swym mi這sierdziem, pokor, podporz康kowaniem si Regule i przepisom klasztoru. Na r闚ni z innymi klaryskami anga穎wa豉 si we wszelkie prace. Zabiega豉 o wyrobienie duchowe si鏀tr i o ich byt materialny. To ona wprowadzi豉 do programu klasztornego pacierze, kazania i pie郾i w j瞛yku polskim. W ten spos鏏 da豉 podwaliny rozwoju polszczyzny. Uczy豉 siostry 酥iewu i czytania.
        Jednak nawet w ciszy klasztornych mur闚 nadal zajmowa豉 si sprawami ludu, kt鏎ego by豉 matk. Zapominaj帷 o sobie, trawiona przez ci篹k chorob, kt鏎 m篹nie znosi豉 przez ostatnich 10 miesi璚y 篡cia, wspiera豉 ubogich szyciem odzie篡. Zmar豉 24 lipca 1293 r.
        w. Kinga jest postaci ci庵le aktualn. Jak uczy Jan Pawe II: "powo豉nie do 鈍i皻o軼i jest powo豉niem chrze軼ija雟kim. Wszyscy jeste鄉y do niej powo豉ni, ka盥y w jaki inny spos鏏, ka盥y w innym miejscu, jeden w pos逝dze kap豉雟kiej, inny w 篡ciu zakonnym, inny w 篡ciu rodzinnym, w 篡ciu spo貫cznym, w 篡ciu politycznym i w wielu innych rodzajach 篡cia" (Jan Pawe II, katecheza 鈔odowa z 24 listopada 1993 r.). 安i皻o嗆 Kingi jest dla nas tak bardzo bliska i zach璚a do na郵adowania. 安i皻o嗆 bowiem jest upodabnianiem si do Boga, kt鏎y jest 鈍i皻y, jest dawaniem 鈍iadectwa Bogu. Jak m闚i nasz Ojciec 安i皻y, 鈍iadectwo 鈍i皻o軼i polega "na ukazywaniu obecno軼i Chrystusa we w豉snym 篡ciu, na pe軟ieniu codziennych obowi您k闚 i na podejmowaniu konkretnych decyzji w zgodzie z Ewangeli. Dzisiaj 鈍iat potrzebuje przede wszystkim wiarygodnych 鈍iadk闚" (Jan Pawe II, Or璠zie do m這dych na 安iatowy Dzie M這dzie篡 w Denver).
        Nie l瘯ajmy si wi璚 篡 Chrystusem na co dzie, tak jak nie l瘯a豉 si 鈍. Kinga.

       安i皻a Kinga nale篡 do najwybitniejszych postaci kobiecych w dziejach dawnej Polski. W zas逝gach nie ust瘼uje D帳r闚ce, kt鏎a przynios豉 Polsce 鈍iat這 wiary chrze軼ija雟kiej, ani kr鏊owej Jadwidze, kt鏎a z kolei zanios豉 to 鈍iat這 poga雟kiej Litwie.


MODLITWY DO 名. KINGI

Modlitwa I

Bo瞠, Ojcze sprawiedliwy i mi這sierny, kt鏎y okaza貫 sw 豉sk grzesznej ludzko軼i, zsy豉j帷 na ziemi swego Syna jako Zbawiciela 鈍iata, zmi逝j si nad nami. Przez or璠ownictwo Maryi, przeczystej Matki Jezusa, przez wstawiennictwo 鈍i皻ej Kingi, dziewiczej ma鹵onki, odpu嗆 wszystkie nasze grzechy osobiste, przebacz winy ma鹵onk闚 i rodzic闚, racz zmaza grzechy spo貫czne. Wyzw鏊 nas ludzi XX wieku, kt鏎zy zatracili poczucie grzechu, od zgubnych wad i na這g闚: ateizmu i nieczysto軼i, brutalno軼i i nienawi軼i, pija雟twa i nieuczciwo軼i. Przenaj鈍i皻sz Krwi Twego Boskiego Syna racz obmy 鈍iat ca造 z nieprawo軼i i grzechu. Naucz nas Twojej mi這軼i, aby ca豉 ziemia sta豉 si Twoim Kr鏊estwem przez wewn皻rzn odnow ka盥ego z nas.
Amen.

Modlitwa II

Najdro窺za Patronka nasza! Kingo 鈍i皻a! Ty od zarania 篡cia pa豉豉 gor帷 mi這軼i ku Bogu i serdecznie wsp馧czu豉 z niedol bli幡ich; na ksi捫璚ym tronie i w klasztornej celi ratowa豉 Ojczyzn nasz w potrzebie i poddanych swoich wspiera豉 hojnie w ub鏀twie i cierpieniu, a z tronu niebieskiej chwa造 poprzez stulecia wyprasza豉 i teraz wypraszasz u Boga swoim czcicielom niezliczone 豉ski i cuda.
Wyjednaj nam, prosimy ci, u Boga 豉sk, kt鏎ej tak gor帷o pragniemy........, a przede wszystkim odpuszczenie win, wytrwanie w dobrym, 篡wot cnotliwy i 鄉ier szcz窷liw.
Amen.

Modlitwa odpustowa

Najdro窺za Patronka nasza! Kingo 鈍i皻a!
Ty od zarania 篡cia pa豉豉 gor帷 mi這軼i ku Bogu i serdecznie wsp馧czu豉 z niedol bli幡ich; na ksi捫璚ym tronie i w klasztornej celi ratowa豉 Ojczyzn nasz w potrzebie i poddanych swoich wspiera豉 hojnie w ub鏀twie i cierpieniu, a z tronu niebieskiej chwa造 poprzez stulecia wyprasza豉 i teraz wypraszasz u Boga swoim czcicielom niezliczone 豉ski i cuda.
Wyjednaj nam, prosimy ci, u Boga 豉sk, kt鏎ej tak gor帷o pragniemy............
安i皻a Kingo,                                                            m鏚l si za nami
Kwiecie wonnych cn鏒 chrze軼ija雟kich,
Dziewico wielce pobo積a,
Dziewico anielskiej czysto軼i,
Ma鹵onko 鈍iatobliwa,
Wzorze wd闚 chrze軼ija雟kich,
Ksi篹no najsprawiedliwsza,
Pani pe軟a mi這sierdzia i 豉skawo軼i,
Tkliwa matko dla swoich poddanych,
Opiekunko uci郾ionych i nieszcz窷liwych,
Pocieszycielko smutnych i cierpi帷ych,
Mi這郾ico krzy瘸 Chrystusowego,
Patronko narodu polskiego,

O matko nasza droga i opiekunko przemo積a, 鈍i皻a Kingo, upro b豉gamy Ci, u Oblubie鎍a twojego Jezusa, 豉ski potrzebne nam dla duszy i dla cia豉. Wyjednaj dobr i mocn wol, aby鄉y ci 篡ciem 鈍i徠obliwym na郵adowali. Wiesz dobrze, jak biedni jeste鄉y, ile chor鏏, smutk闚 i nieszcz窷 nas nawiedza. Znasz potrzeby naszych krewnych, bliskich i przyjaci馧. Wiesz, z jakimi trudno軼iami zmaga si Ojczyzna nasza i Ko軼i馧 nasz 鈍i皻y. Gdy na ziemi 篡豉, by豉 matk wszystkich cierpi帷ych i p豉cz帷ych, a teraz w niebie b康 nasz opiekunk i or璠owniczk.
Jako ksi篹na polska odwraca豉 gro幡e kl瘰ki od naszego kraju, modlitw broni豉 powierzonego sobie kr鏊estwa polskiego, gdy zagra瘸 mu nieprzyjaciel. Troszczy豉 si o dobro dla swych poddanych, s鏊 dla nich wyprosi豉, wszystko, co mia豉, im po鈍i璚i豉. Teraz, gdy w niebie ju kr鏊ujesz, nie zapominaj, o 鈍i皻a ksi篹no polska, o twojej i naszej Ojczy幡ie.
Upro wytrwanie i zmi這wanie tym, co za wiar cierpi. Wyb豉gaj nam wszystkim 篡cie 鈍i徠obliwe, niewinne, do twego podobne.
Upro, aby matki wychowywa造 swe dzieci Bogu na chwa喚, aby w domach polskich panowa 豉d, spok鎩 i mi這嗆 prawdziwa.
Upro nam wszystkim cnoty, jakimi ty ja郾ia豉 na ziemi.
Upro pokor w my郵ach, s這wach i czynach, przezwyci篹enie z造ch nami皻no軼i, wiar i ufno嗆 g喚bok, kt鏎ej nic zachwia nie zdo豉.
Wyjednaj ludziom 豉sk p這miennej mi這軼i Boga. B康 nam, twym dzieciom i s逝gom, matk i opiekunk, jak by豉 ni za 篡cia dla wszystkich domownik闚 i poddanych.
B康 wzorem i jasn drog wiod帷 nas wszystkich do Boga.
Amen.

Piosenka do 安i皻ej Kingi

  1. JAKA PI艼NA JESTE KINGO
    W mi這sierdzia swego zorzy
    Bo na wz鏎 w豉snego serca
    Twoje serce Pan B鏬 stworzy
    Dzi sk豉damy w twoje r璚e
    S豉wna c鏎ko 鈍i皻ej Klary
    砰cie ludzi co w udr璚e
    M篹nie broni skarbu wiary

  2. Pan B鏬 skrawek swej dziedziny
    Polskiej ziemi ci wydzieli
    G鏎y 郵iczne i doliny
    如iewem ptak闚 rozweseli
    I Pieniny Stw鏎ca przeci掖
    Ostrzem dunajcowej klingi
    Tatr koron opromieni
    Pi瘯n ziemi 鈍i皻ej Kingi

  3. Ty co by豉 na tej ziemi
    Dobrodziejk i kr鏊ow
    Przem闚 dzi do Pana 鈍iat豉
    Za swych wiernych dobre s這wo
    W tobie bowiem siostro Kingo
    Pok豉damy sw nadziej
    Bo w twej duszy Chrystus ukry
    S鏊 co nigdy nie wietrzeje


Obraz kanonizacyjny
Obraz kanonizacyjny

   Obraz kanonizacyjny 安i皻ej Kingi przygotowany zosta na uroczysto嗆 kanonizacji S康eckiej Pani w pracowni artysty malarza Piotra Moskala. Obraz ukazuje posta 安i皻ej, gdy w habicie klaryski wkracza w progi klasztoru, w d這niach podtrzymuje model ko軼io豉 - atrybut fundatorki. Jest to niew徠pliwe nawi您anie do najstarszego wizerunku kultowego 安i皻ej - drewnianej rze嬌y z 1470 roku, umieszczonej w o速arzu kaplicy 安i皻ej Kingi w Klasztorze Si鏀tr Klarysek.
   W tle obrazu widoczny pejza, ukazuje od najdalszego planu: Tatry, Pieniny z Trzema Koronami i Prze這mem Dunajca oraz zamek w Nowym Korczynie. Wkomponowane w pejza rzeki to splot Popradu, Dunajca i Wis造.
   Na najbli窺zym planie pejza簑, po stronie prawej rozpoznajemy Wawel - rezydencj, kt鏎 opu軼i豉, za po stronie lewej wkomponowany szyb kopalniany - przypomina pozostawiony ludziom dar soli w Bochni i Wieliczce.
   U do逝 kompozycji artysta uwidoczni porzucony p豉szcz ksi捫璚y i insygnia; obok p豉szcza otwarta szkatu豉 z monetami m闚i o darowanym na rzecz naszego kraju posagu przez 安i皻 King, a pier軼ie w bryle soli nawi您uje do legendy o odkryciu soli w Bochni. Sama 安i皻a kieruje si w stron 鈍iat豉, kt鏎e poprzez krzy wskazuje jej drog. Odci郾i皻a w progu klasztornej bramy stopa z dat 1289 - upami皻nia rok profesji zakonnej 安i皻ej Kingi, za data 1999 z napisem "Sancta Kinga" upami皻nia jej kanonizacj. Lilia po這穎na na stopniu symbolizuje zachowane przez ni dziewictwo.